Slarva inte med din receptionsdisk

Man får i regel bara chansen att ge ett första intryck en gång. Det gäller både för privatpersoner och företag. Jag försöker att alltid vara på någorlunda bra humör, och vara klädd hyfsat anständigt så människor jag möter inte skall få en negativ bild av mig. På arbetsplatsen sker ofta det första mötet vid någon form av reception eller receptionsdisk, och som vi alla vet, de kan variera väldigt i utförande. Någon använder det de har tillgängligt och slänger ihop något, andra investerar i något som ger intryck av professionalism.

Låt dina besökare veta vad ni står för

Oavsett om ni har en förening av något slag eller har ett företag där kundkontakt sker på ert kontor, så är receptionsdisken en bra plats att visa vem man är. Belysning, färger, glas, betong, en låg disk som man sitter bakom, eller en hög där kommunikationen över disken sker stående, allt ger ett budskap. Är man formell, färgglad, rebellisk? Möjligheterna är oändliga.

Personligen föredrar jag avskalade och stilrena inventarier och så är även min receptionsdisk. Med rikligt av växter och ett litet akvarium är den en liten oas att mötas i. Min vän som är tatuerare har sina motivkataloger och gamla redskap liggande bland dödskallar i glas och håriga spindlar som utsmyckning på sin. Inget som jag valt för mig, men som passar utmärkt som välkomnande till hennes klientel. Det finns inga rätt eller fel, men försumma inte chansen att fånga in din kund redan vid receptionsdisken. Det kan vara skillnaden mellan en livslång kundrelation eller ett snabbt besök som inte upprepas. Jag vet vilket av alternativen jag föredrar och jag gör allt i min makt för att nå dit. Det kan räcka med ett 10 minuters kaffemöte med receptionsdisks-funderingar för att förbättra oddsen.